Салвадор Дали на върха на близалката
През 1969 г. екстравагантният артист получава предложение от испанските производители Chupa Chups да измисли и създаде бъдещото им лого.
Двете най-щастливи неща, които могат да се случат на един съвременен художник са: първо, да бъде испанец, и второ, да се нарича Дали. Случиха ми се и двете.
Немислимо е някой да погледне картина на испанския творец и да не открие почерка му. Но какво се случва, ако дълги години пред очите ни е било малко причудливо творение, зад което стоят меките четки и острите мустаци на Салвадор Дали? Дали успяваме да разпознаваем разпилените късчета от вселената на необятния талант в комерсиалните продукти?
Основан от Енрик Бернът през 1958 година, брандът Chupa Chups днес е собственост на испанско-датската мултинационална корпорация Perfetti Van Melle (корпорацията по настоящем притежава редица големи фирми, сред които Mentos, Smint, Fruitella). Името на Chupa Chups идва от испанския глагол chupar, който означава смуча/ближа.
На некролога на Енрик Бернът е изписан следният цитат:
Видях лакомства, които не бяха подходящи за таргета си от потребители, децата. Докато ядяха, ръцете им се цапаха, целите ставаха лепкави и се караха с родителите си. Затова забучих десерт на пръчица.
През 1969 г. към Салвадор Дали е отправена молба да създаде лого за близалките, което с времето става толкова разпознаваемо, колкото и топящите се часовници. Дали решава да имплементира името на Chupa Chups върху ярко оцветена маргаритка. Водейки се от собствения си безпогрешен нюх, той съвсем съзнателно предлага на собствениците на фирмата да позиционират логото на опаковката така, че то да застава на самия връх на близалката. Според него по този начин то щяло да се вижда мигновено и да прави впечатление на клиентите.
Без да подлагат под съмнение идеята на ексцентричния творец, всички от екипа се съгласяват с предложението и продуктът веднага започва да печели, като рекламата постепенно стига много далеч в посланията си.
Маркетинговата кампания стартира със слогана „És rodó i dura molt, Chupa Chups“. което в превод означава „Кръгло и с дълготраен вкус“. През 1980 г., рекламните стратегии стават по-агресивни и се стремят да привлекат възрастни потребители, затова се включват в кампания против тютюнопушенето със слоган „Спри да пушиш, започни да смучеш“ с изобразен пакет, наподобяващ кутия за цигари, като дори пародират предупредителните надписи върху тютюневите изделия, изписвайки „Смученето не убива.“
Благодарение на Салвадор Дали, влюбения в Гала, излизащия от рамките на нормите за изкуство, близалките Chupa Chups се сдобиват с дизайна на логото си, но какво би накарало един от най-великите художници на своето време да се ангажира с изработката на лого за близалки? Dinero, dinero. Дали толкова рядко отказвал платени проекти, че това подтикнало сюрреалистичния поет Андре Бретон да му сложи прозвището Avida Dollars - анаграма с името Салвадор Дали, която грубо се превежда като „жаден за пари”.
Целият свят ми е роб. Винаги идва един момент в живота на хората, когато разбират, че ме обожават.
Ако до този момент не сме обожавали Салвадор Дали, то след като вече знаем, че е оставил части от творческия си ум в опаковката на близалка, без да осъзнаваме, се превръщаме в негови роби.
Днес Chupa Chups продава близалки в над 150 страни, в повече от 100 вкуса. Логото е запазено почти същото, с малки несъществени промени. На 11 октомври, когато на Галавечер на Испания отбелязваме 100 години сюрреализъм с премиерата на изкрящата комедия „В очакване на Дали“, Chupa Chups ще зарадва зрителите с нещо „кръгло и с дълготраен вкус“.
бюлетин
още авангарт
-
От Париж до безсмъртието
Отбелязваме 97 години от рождението на легендата на киното Жана Моро
-
Време за живот: интроспективен филм за крехкостта на човешките взаимоотношения
Филмът на Джон Кроули е в разпространение от 31 януари
-
Шепоти на времето: Киното на Ерик Ромер
Навършиха се 15 години от смъртта на една от водещите фигури на Френската нова вълна