Акценти от Кан: „Човекът за шест милиарда долара“ на Юджийн Ярецки

Историята на Wikileaks, екстрадицията и политическото преследване на Джулиан Асанж

Едно от най-шумните събития на фестивала в Кан беше появата на скандалния програмист и журналист, основател на Wikileaks, Джулиан Асанж — този път като свободен човек. Поводът за посещението беше премиерата на документалния филм „Човекът за шест милиарда долара“ на американския режисьор Юджийн Ярецки.

Човек буквално трябва да не е бил на Земята през последните 15 години, ако не е чул за ожесточените опити на САЩ да върнат Асанж на своя територия и да го изправят пред съд заради обвинения в национално предателство — вследствие на публикуваните от него секретни документи, разобличаващи незаконни действия и безнаказани престъпления на американската армия по време на войната в Ирак. Обявен в Швеция за сексуален престъпник, Асанж намира убежище в еквадорското посолство в Лондон, където остава в принудителна изолация седем години. След като пледира за „виновен“ през юни миналата година, той е освободен и се завръща в Австралия.

Фестивалът в Кан е не само празник на киноизкуството — той функционира в няколко измерения: пазар на филми, панаир на суетата и сцена за политически манифести. Тази година най-яркият политически жест на Тиери Фремо, главния селекционер, бе именно присъствието на Джулиан Асанж — акт в името на свободата на словото и в защита на истината, която трябва да служи на обществения, а не на правителствения интерес.

„Човекът за шест милиарда долара“ следва хронологично събитията от живота на Асанж — от създаването на Wikileaks до днес. Структурата му е класическа, дори предвидима, но в същото време безотказно ефективна. Драматичният ход на съдбата на Асанж — човек, който жертва личната си сигурност в името на шокиращи разкрития за американската държавна машина — е почти невъзможно да остави зрителя безразличен.

Тази истина не засяга само САЩ, нито единствено военните престъпления на американската армия. Тя пробива фасадата на първата модерна демокрация и подлага на съмнение претенцията ѝ за морално лидерство в свободния свят. Това е истина, която засяга всеки от нас — и доверието ни в институциите, създадени уж да служат на гражданите.

Филмът на Ярецки успява да подреди познатите факти, да илюстрира ключови моменти от процесите срещу Асанж, като включва и елементи от т.нар. „жълта журналистика“ — като отношенията му с Памела Андерсън или интервюта, свързани с философията зад Wikileaks. Перфектният баланс между темите с различна тежест — глобално и лично, политическо и интимно — е постигнат с изненадваща лекота. За всеки, който симпатизира на Асанж или просто иска да си припомни събитията от последните 15 години, този филм е повече от удовлетворяващ.

Макар „Човекът за шест милиарда долара“ да не предлага авторска позиция, нито нова информация за своя обект, премиерата му в Кан е навременна и необходима. В контекста на евентуален втори мандат на Доналд Тръмп, фигура като Джулиан Асанж и неговото стоическо противопоставяне на юридическата мощ на американската държава придобиват ново значение — като светлина по пътя към по-зряла и активна демокрация.

Очевидната симпатия и енергично съмишленичество на Ярецки с личността и каузата на Асанж са вдъхновяващи. Но краят на филма сблъсква радостта от свободата с мрачната констатация, че днес свободата на словото в демократичния свят е по-застрашена от всякога. Мобилизацията в нейна защита трябва да бъде още по-ясна, решителна и безкомпромисна — дори от личния подвиг на Асанж. Изпитанието е пред нас.

Кан кино фестивал Юджийн Ярецки Wikileaks Човекът за шест милиарда долара Джулиан Асанж

бюлетин

още авангарт