Филмът „Събитието“ печели голямата награда на CineLibri

Тази есен френската драма спечели наградата “Златен лъв” във Венеция.

Седмото издание на кино-литературния фестивал CineLibri ни дава възможност да видим на голям екран адаптацията по едноименния роман на Ани Ерно, разкриващ преживяванията й във връзка с направен аборт през 60-те години във Франция – време, в което абортите са все още незаконни. Повод да отправим поглед към филма “Събитието” на Одри Диван, който тази есен спечели наградата “Златен лъв” във Венеция, а вече и голямата награда на CineLibri в международния конкурс за пълнометражен игрален филм. Журито, определило победителя, е в състав Гийом Лоран (президент на журито), Бурхан Курбани, Каролин Бонгран, Кристина Грозева, Петър Вълчанов.

През 1963 г. във Франция Ан, умна млада студентка, забременява случайно. Вероятността да завърши обучението си започва да се топи с всеки изминат ден. С приближаването на последните изпити и социалният й живот замира. Осъзнавайки, че коремът й расте с тревожно темпо, Ан е принудена да се изправи срещу срама и болката от аборта, дори ако цената на решението е затвор.

Наричаме събитие нещо, което е от значима важност за обществения или личния живот. 

Събитие са войните, сватбите, смяната на политическата власт, влюбванията, раждането на децата ни. 

Събитие е и моментът, в който избираме себе си, без значение колко трудности може да води това със себе си. Тъкмо това прави Ани Ерно през 60-те години във Франция, когато избира да бъде писател, а не самотна майка. Решава да се бори за кариерата си и да не даде живот на детето, растящо в утробата си. Дързък ход, за който се изисква завидна смелост, защото подобни деяния в онези години или водят до смърт, или до затвор. Необходими са няколко десетилетия на Ани Ерно, за да посмее да влезе отново вътре в спомена и да напише един от най-важните романи в живота си. Години по-късно книгата попада в ръцете на режисьорката Одри Диван, чието съзнание толкова силно се бележи от прочетеното, че се чувства длъжна да разкаже и претвори историята на голям екран и да направи филм-събитие, донесъл й наградата "Златен лъв“ от кинофестивала във Венеция.

Одри Диван използва мрачни цветове във филма си и превръща в главен герой самата история. Не натрапва на зрителите излишно осветление, ярки цветове и шумна музика, а облича агонията на аборта в неловка тишина и мрак - така, както вероятно Арно и всички жени по света се връщат към този спомен. Интензивен и силен, труден за забравяне - такъв е филмът като краен резултат. Плод на много усилия, усърдна работа и разговори по време на карантина...

Диван споделя, че в момента, в който трябва да започнат снимките по план, светът се  озовава в ситуация на локдаун, което обаче се отразява положително на екипа, защото така разполагат с времето и спокойствието да обсъдят персонажите и най-вече главната героиня. Режисьорката е в непрестанен контакт и с главната актриса Анамария Вартоломей, за която психологическото предизвикателство да влезе в ролята е огромно. Когато прочита сценария, у нея се поражда ужасяващ гняв за това, че в близкото минало жените често са били в ситуация, в която нямат правотода изберат себе си, собственото си тяло, мечтите си. Това, което възхищава най-силно Вартоломей е непоклатимата смелост на Ани Ерно.“В крайна сметка тя е станала писателка. Това ме водеше през цялото време. Крайният резултат.” - споделя Анамария, а Диван добавя: 

“Около себе си имах група талантливи актриси, които силно се ангажираха с цялата проблематика на филма. Прочетоха книгата и говорихме много за темата, както и за киното като изкуство. Бяхме наясно с това какъв филм искаме да направим. Затова смятам, че работата по “Събитието” категорично беше колективно изживяване”. 

А колкото до литературната основа, която стои зад сценария на филма, получил наградата “Златен лъв” във Венеция… трябва да отбележим, че книгата на една от най-четените френски писателки Ани Ерно е от изключителна важност не само поради това, че говори за времена, в които думата аборт е забранена, но и защото илюстрира от първо лице единствено число тежката битка, през която минава една жена, готова на всичко, за да получи живота, който мечтае да има, а именно живота на свободeн човек, разполагащ със собственото си време. И тя го впряга в преследването на мечтата да пише онова, което я вълнува. Ерно е популярна в литературния свят най-вече с разтърсващите лични истории, които пише. В началото на писателската си кариера се отказва от фикционалните сюжети и вместо тях бърка дълбоко в раните, нанесени от брака, аферата с мъж от източна Европа, смъртта на майка си, рака на гърдата и онова събитие, за което говорим и днес, благодарение на въздействащата филмова адаптация.

бюлетин

още реакция