Новото модерно: социална мрежа, маркетплейс и модна общност в едно? Да!
Push Marketplace е модна общност, в която можеш да откриваш, продаваш и купуваш дрехи, обувки и аксесоари. През 2021 г. трима млади предприемачи решават да превърнат една своя идея в реалност и така се ражда приложението, което през последната година набира все повече популярност. За това как смелите и оригинални идеи излизат извън хвърчащия лист, какво могат да очакват за в бъдеще потребителите и лесно ли е да се изкушаваш от собственото си приложение, си говорим с Илиан Коджахристов – изпълнителен директор и идеен двигател на Push Marketplace.
Разкажи ми какво представлява платформата Push?
Push e социален marketplace. Не просто marketplace, където някой да продава разни неща, при нас можеш да си контактуваш с другите хора, можеш да им харесаш обявите, да се последвате, да получаваш известия, когато някой те последва. Общо взето, ценното е, че има супер много комуникация между потребителите, не е просто място за препродажба, можеш дори да си изградиш бранд вътре. Буквално е както беше Инстаграм в началото, само дето, вместо да си качваш снимки, си качваш артикули, които продаваш. Като нашата идея е все повече да го развиваме със социални характеристики. Даже сега си мислим да направим функция тип – Tinder. Всъщност преди да стигне до хората, всяка една обява преминава през нас и ние по подобен начин, можем да цъкнем дали я одобряваме или не. Ако я отхвърлиш, казваш защо, ако я одобриш, можеш да я верифицираш, демек да ѝ сложиш тикче. Сага мислим да направим тази функция достъпна и за хората. Искаме да им дадем възможност да подбират обявите си на по-добро ниво, да им излизат само дрехи, които те биха харесали, да могат да си ги слагат в даден раздел и в последствие да получават известия, ако цената на нещо, което вече са си харесали, е паднала. Има толкова много неща, които можем и сме намислили да направим, стига да имаме ресурса за това.
Как се роди идеята да създадеш подобно приложение и по-важното каква беше първата стъпка към нейното осъществяване? Питам те това, защото на нас младите, креативни хора, а и не само, на всички като цяло, често ни хрумват гениални идеи, които обаче в повечето случаи остават просто записани на хвърчащ лист хартия или пък на бележки в телефона. Как ти стигна до това да превърнеш идеята, мечтата в реалност?
Хм, мислех, че са ми задавали всякакви въпроси. Реално, то не е една стъпка, те са толкова много различни неща. Всъщност аз няколко пъти съм пробвал да го направя, няколко пъти не ми се е получавало. Така стигнах и до Еконт, от които исках по някакъв начин да финансират идеята ми, те отказаха, но пък ми предложиха да работя за тях. В последствие разбрах колко добре е било това, че не са ми дали просто някакви пари, които щях да опропастя, защото, когато не знаеш какво правиш и просто получиш едни пари, става много лошо. Много са нещата, но просто трябва да започнеш от някъде, защото започнеш ли с едно нещо, то в последствие ти отключва още 15. Всъщност, преди Push да съществува по този начин, имах просто една Инстаграм страница, в която всеки можеше да прати свои неща, които аз да кача. При тези условия си бях казал, че когато стигна 5000 последователя, ще карам всеки човек, който иска да му кача обявата, да ми дава по левче. През 2018 г. стигнах желания брой последователи, изкарах примерно 30 лв. и не знам как Инстаграм разбраха за това, но ми свалиха страницата. Тогава заминах за Щатите, там видях тяхното подобно приложение и си казах: „леле, това е много яко, няма го тук, защо да не пробвам“. Всъщност идеята е, че е много по-лесно, да започнеш идеите си в по-малък мащаб, например, ако искаш да правиш приложение, направи си първо сайт или пък Инстаграм страница. Това е принципът на такива проекти, правиш нещо малко, даваш го на някого, той решава дали го харесва и дали иска да плати за него и в последствие правиш нещо по-голямо.
Кои са хората, без които нямаше да успееш?
Любо Любчев и Симо Александров, ако те не се бяха съгласили да ми помогнат да изградим, да създадем цялото приложение в началото, най-вероятно изобщо нямаше да го направим. Аз, когато разбрах, че нещата с Еконт няма да станат, се свързах с Любо, с който сме от един град, познавахме се и му споделих идеята си, знаех, че той е програмист и че е добър. Първоначално го попитах колко ще ми струва просто да направи приложението. Тогава той извика и Симо, с който каза, че до сега винаги са работили заедно. Направихме си тримата един разговор и осем часа по-късно вече правихме екрани – начинът, по-който ще изглежда самото приложение, много се бяхме надъхали. Още от самото начало се събрахме тримата. Тогава в старанието си да ги накарам да ми вземат по-малко пари им казах, че ще им дам проценти от компанията, до голяма степен точно това ги накара да се съгласят. Три-четири месеца след това ми беше тъпо за това предложение, а реално истината е, че ако не бях го казал и не беше станало така, щеше да е 100 пъти по трудно. Не може някой просто да ти построи едно приложение, да ти го даде и от там нататък да очакваш, че никога няма да има никакви проблеми, всичко ще функционира перфектно и т.н. Добре, че тогава съм го казал това. Ако не бяха те, реално нямаше да стигнем до тук.
За хората, които ви следят, редовните ви потребители, е лесно да забележат, че постоянно работите за въвеждане на новости и актуализации, които да направят пазаруването в приложението още по-лесно и достъпно. Кои са най-новите функции, които въведохте?
Има много още какво да правим, за да бъде приложението максимално user-friendly (удобно за потребителя). Последно въведохме функция с верифициране на обяви, което се изразява, в това да получиш гаранция, че продуктът, който си поръчваш е оригинален. Реално никой друг не предлага подобно нещо, има, разбира се, какво повече да се изисква, за да стане максимално лесно, но пък след това успяхме да качим средната стойност на поръчка почти два пъти, защото сега, когато видиш някакъв по-скъп продукт, си много по-спокоен да си го поръчаш. Виждаме поръчки за по 1300-1400 лв., което преди беше невъзможно.
В тази връзка, със сигурност мислите няколко хода напред, можеш ли да разкриеш нещо от бъдещите ви планове, нещо над което в момента работите?
Крайната цел е да отворим Push в колкото се може повече държави. Винаги ни е било това идеята, да направим един голям marketplace, защото пазарите по отделно са много малки – Румъния, Гърция, всички пазари около нас, но ако ние предоставим една платформа, в която обединим всички обяви на едно място, тогава вече става нещо много по-голямо. Ако продължим да се развиваме по този начин, догодина, към края на годината, ще можем да отворим 2 нови държави, мислим си за Гърция и Хърватия. Всичко зависи от това, как се движим, защото, ако запазим този ръст, който имаме в момента, може нещата да се случат и по-бързо, но разбира се, разчитаме и на финансиране, защото това е голяма стъпка особено когато искаш да го направиш както трябва. А за България, за момента искаме просто да подобрим цялостното преживяване в приложението – да добавим нови функции, да го направим възможно най-интуитивно. Да направим приложението, така че да ти предлага продукти, цена, да можеш да наддаваш за цена. Имаме идеи да могат да се вкарват снимки от други социални мрежи и Push да ти предлага близки артикули до търсеното от теб.
Ще ти задам и един въпрос, за чийто отговор аз лично съм любопитна. Ти пазаруваш ли от собственото си приложение? Като човек, който се интересува от мода и има достъп до огромно количество обяви, изгодни предложения, марки и т.н., не се ли изкушаваш да пълниш и собствения си гардероб?
Най-гадното в приложението е да го модерираш, защото всичко минава през теб. Аз вече не го правя толкова честно, но преди, когато го правех, през мен минаваха примерно по 1000 обяви на ден и винаги има поне по една, която няма как да не си харесам. Точно от тук ни дойде идеята с функция подобна на Tinder, защото виждаме колко успешно ние от екипа възприемаме този начин на предлагане, защо да не го направим и за потребителите? Така че, да, пазаруваме си и ние, но пък е яко, защото аз си взимам много неща и от кампаниите, които правим с инфлуенсъри, а в последствие, аз също така мога да ги препродам. Рапърът Fyre например ни даде много негови дрехи, които носи в свои клипове – купиха ги веднага. Якото на тези инфлуенсъри, които не са работили с толкова много брандове, е че аудиторията им е лоялна.
И тъй като PUSH и Cinelibri направиха една интересна колаборация по време на фестивала, като човек, който очевидно се вълнува не само от мода, но и от кино, ми се иска да те питам, има ли филм, с който би сравнил живота си в момента, някой който те е вдъхновил, който те е накарал да мислиш в определена посока?
Много обичам такива въпроси. Веднага се сещам за „Limitless“, главно заради това, че има едно конкретно нещо, след което животът на героя се променя. При мен, също по този начин, в един определен момент, животът ми се преобърна на 180 градуса, мирогледът ми се промени адски много. И ако сравня себе си сега и това, което съм бил преди 7-8 години, изобщо няма да се позная. Винаги съм искал да бъде така, но никога не съм знаел как точно да го направя и честно казано не знам какво точно ми го е отключило, но си мисля, че „Limitless“ определено е този филм, с който бих сравнил с живота си.
Push Marketplace мода модна общностбюлетин
още реакция
-
IN MEMORIAM: Иван Б. Генов (28.11.1956 - 26.09.2024)
-
„Детска история“ на Нобеловият лауреат Петер Хандке с две премиерни дати на сцената на „Топлоцентрала“
-
“ЦИРКОЛЮЦИЯ! Мини Арт Фест 13” най-големият фестивал за съвременен и социален цирк в България ще се проведе в РЦСИ “Топлоцентрала” от 10 до 13 октомври