Мария Банова за „Театроскоп“: „Поспри, надникни, послушай, съпреживей“

Събитието с организатор стартира във Враца на 14 юни.


Дванадесет спектакъла с продължителност от 3 до 12 минути, 7 фестивални дни и публика от 5 до 105 години – така изглежда в цифри международният фестивал на театралната миниатюра „Театроскоп“. Третото издание събира куклени артисти от Бразилия, Чехия, Португалия и България, а удоволствието от изкуството им ще споделят зрителите в пет града. Събитието с организатор Art Land стартира във Враца (14 юни, Драматично-куклен театър, 16-19 ч). Столичани ще се потопят в света на „Театроскоп“ на цели три локации – Grand Hotel Sofia (15 юни, 17 до 20 ч), „Музейко“ (16 юни, 15-18 ч.) и ОКИ Красно село (17 юни, 17 – 20 ч. ). Следват Бургас (18 юни, Експозиционен център „Флора“, 17 до 20 ч), Стара Загора (19 юни, Къщата на архитекта, 17 до 20 ч) и Пловдив (20 юни, Държавен куклен театър, 16 -19 ч). Билети ще се продават само на място заради ограничението в капацитета – в рамките на час един артист може да изиграе не повече от 15 представления.


В основата на „Театроскоп“ е кукленият режисьор Мария Банова. Срещнахме се с нея, за да разкаже повече за всички чудеса, които очакват малки и големи пред магичните театрални кутии.

 Мария, правите „Театроскоп“ за трета поредна година. Къде е най-голямото предизвикателство в това да създаваш събитие за ценителите на театъра в кутия?Трудности винаги има, но ние не се отказваме. Така, както Малкият принц се грижи за розата, и ние влагаме много любов, енергия и време в нашето цвете – „Театроскоп“. Като с всяко независимо събитие и тукнай-сложно е да се намери финансиране, особенно когато има включено и международно участие.Но и тази година получихме ценна подкрепа от Министерство на културата, за което им блогодарим.

Кои артисти ще споделят своя приказен свят от миниатюри с българската публика?

Поканили сме изключително сърцати артисти, като съотношението спрямо България и света като участие е изравнено – шест от кутиите са наши, а другите шест идват от Бразилия, Португалия и Чехия. Уилям Барето, например, и неговата компания Realejo Artes, ще паркират „Tрамвай 28“ на жълтите павета. Да, кутията му е с формата на ретро трамваите, които пълзят по уличките на Лисабон (усмихва се). Кои са пътниците на борда и какво имат да ви кажат – елате на 15 юни в „Гранд хотел София“, където е първата дата на „Театроскоп“ за среща със столичната публика. И зрителят, и артистът са със слушалки по време на спектакъла. Преживяването е много лично и наситено с метафори за всички възрасти.

Колко популярно е изкуството Lambe, Lambe по света и откъде въобще се появи искрата да канализирате тези таланти във фестивал?

Театралната миниатюра, или Caja Lambe Lambe, се заражда през 1989 г. в Бразилия с първите спектакли на Денис де Сантос и Исмина Лимес. Тяхното творчество вдъхновява стотици артисти да построят своите малки светове в кутии. Форматът става изключително популярен в Латинска Америка. Лично аз го открих преди 10 години на един фестивал, там гледах първата си театрална миниатюра и бях поразена от красотата, простотата и силата на въздействие. Когато светът затвори внезапно заради COVID 19животът в изолация ми даде нужното време да създам първите си театрални миниатюри, бяха цели три. Междувременно се оказа, че колегите в Бургас вече са стъпка напред и разработката на свои кутии. Логично възникна въпросът къде да представим, това което сме сътворили. Реших, че трябва да се създаде форум, събитие, празник на театралната миниатюра,и така се роди „Театроскоп“.